>> de Mircea Cartarescu:
>>
>> Ma intrebam intr-un articol de acum cativa ani ce rost mai are sa
>> predai limba si literatura romana in scoli. Cum pomul se cunoaste
>> dupa roade, spuneam, e limpede ca toate vrajelile noastre cu
>> "Miorita" si Eminescu, si Sadoveanu, propozitiile subiective,
>> predicative sau incidentale sunt timp pierdut de pomana. Mai bine-am
>> lasa-o balta cu materia asta, si cu scoala in general. Mai bine s-ar
>> face adolescentii ucenici, ca pe vremuri, decat sa mai piarda vremea
>> prin scoli. La ce-a folosit educatia natiei asteia, cand vedem ca
>> jumatate de milion de oameni care-au citit "Luceafarul" si, unii,
chiar
>> "Joc secund" au putut pierde ore-n sir uitandu-se la nasterea in
direct
>> a Monicai Columbeanu, de parca ea urma sa-l nasca pe insusi
Mantuitorul,
>> Doamne iarta-ma, si prin asta spargand toate recordurile de audienta?
La
>> ce foloseste audienta, daca ea se face pe socoteala unor insi ca
Becali
>> sau ca Columbenii (cacofonia e aici nu doar intentionata, ci de-a
>> dreptul inevitabila)? Nu la tampirea unui popor intreg? Nu la
impunerea
>> unor modele de oameni care ne tin la marginea lumii civilizate?
>>
>> La ce folosesc orele de limba si literatura romana cand tinerii nu
>> mai citesc nimic? Cand ideea de cultura, de stiinta, de
arte
>> a ajuns marginala si demodata, cand toti stiu numele celei mai
jalnice
>> "vedete" care-si fataie fundul la emisiunile de divertisment, dar n-a
>> auzit nimeni de cel mai mare matematician, fizician, filozof sau poet
>> roman de azi? Nu vi se pare o lume pe dos? O inversare a tot ce
invatam
>> in scoala? O schizofrenie ce opune educatia si realitatea? De ce mai
>> invatam? De ce mai ducem mai departe, ca pe o limba rituala moarta,
>> numele lui Eminescu, Caragiale, Creanga, Rebreanu? Ca sa ajungem sa
ne
>> uitam masiv, un popor intreg, in fundul Monicai Columbeanu, care
naste
>> in direct? I-am chinuit eu insumi pe elevi, timp de zece ani (ca sa
nu
>> mai vorbesc de lucrul cu studentii, inca saptesprezece) cu pronumele
>> relative, cu acordurile, cu virgulele, cu regulile ortografice. Acum
>> ma-ntreb de ce. Lumea vorbeste tot cum a invatat ea, ala-n dala. Si
ce
>> sa te mai miri, cand primul-ministru insusi, intr-un bilet adresat
>> presedintelui, ii scrie de parc-ar fi repetentul clasei, intr-o limba
>> romaneasca imposibila: "Daca ai ocazia sa vorbesti la Parchet despre
>> subiect?". Ce-nseamna fraza asta? Nimic, e un nonsens. Nu se poate
>> scoate nimic, nici pro-Basescu, nici pro-Tariceanu de-aici. E doar o
>> exprimare cu picioarele a celui care, dincolo de pacatul ca e omul
lui
>> Patriciu pana-n varful unghiilor, ne mai si chinuie urechile, de ani
de
>> zile, cu exprimari de tipul: "Omul care l-am vazut"... Discursul sau
din
>> noaptea de Anul Nou a fost o balmajeala de cuvinte fara nic un fel de
>> continut real. Crezusem ca Nastase e marele maestru in arta de a nu
>> spune nimic in cat mai multe cuvinte. Uite ca Tariceanu pare sa-l
>> intreaca. Veti spune: treaba unui prim-ministru nu e sa respecte
>> ortografia, ci sa-si vada de ministerele lui. Uite, Vanghelie, cat e
el
>> de simplut, face treaba la primarie. Uite, cei 300 din topul
>> "Capitalului" nu s-au omorat nici ei cu scoala, si ce bine-au ajuns,
pe
>> cand belferimea si doctorimea, cu toate diplomele lor, dau din colt
in
>> colt. Eu cred insa ca un analfabet (la propriu, sau doar politic,
>> cultural, stiintific etc.) nu poate face nicaieri treaba. Ca un popor
de
>> "simpluti" smecheri, care stiu sa-nvarta o suveica a bancilor si sa
>> cumpere echipe de fotbal, fara habar de ce-nseamna o comunitate,
binele
>> public, valorile reale, nu face decat sa-si fure caciula la
nesfarsit.
>> Sa-nchidem naibii portile scolii si sa deschidem in loc scoala
>> smecheriei, a ticalosiei si-a tembelismului national. Ar fi mai
adecvata
>> realitatii.
_________________ People that hate cats will come back as mice in their next life. Faith Resnick
|