Botezul, crestinarea pruncului, e un moment extrem de important. Atat pentru cel renascut intru Iisus, cat si pentru nas, de-acum parintele spiritual al copilului.
BOTEZUL
In popor, se spune ca e mare pacat sa nu primesti sa fii nas cuiva, dar si ca nasul se spala de pacatele proprii in momentul in care boteaza. Slujba botezului este, de fapt, o rugaciune de exorcizare, de alungare a celui rau. Obiectele, ca si momentele botezului, sunt foarte importante si incarcate de simboluri.
Apa, simbol al curateniei sufletesti In timpul savarsirii Sfintei Taine, se petrec mai multe lucruri foarte importante: lepadarea de Satana, iertarea pacatului stramosesc, nasterea din Duhul Sfant. Slujba incepe prin rostirea Crezului, apoi se aprind lumanarile. Preotul imbraca vesmantul mare si incepe a savarsi Sfanta Taina a botezului: da binecuvantare, sfinteste apa, le da nasilor lumanari impodobite, aprinse. Apoi, preotul citeste rugaciuni pentru cel care se boteaza (exorcizari si lepadari), pune uleiul sfintit in apa de botez, scufunda copilul de trei ori in apa sfintita. Scufundarea in apa reprezinta cufundarea omului vechi, supus Legii Vechi, si ridicarea-nasterea omului nou prin puterea Duhului Sfant.
Taiatul parului, supunere fata de Dumnezeu Dupa aceasta, preotul unge botezul cu Sfantul Mir, ceea ce inseamna ca Dumnezeu se milostiveste de el, apoi impreuna cu nasul si cu pruncul, inconjoara cristelnita si analogul, cantand de trei ori: "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si-mbracat. Aliluia". Se spun rugaciuni pentru cel botezat. Dupa care, luand preotul fasa pruncului, uda ambele capete si-i stropeste fata, zicand: "Indreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai, in numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin"! Dupa stergerea de mir, preotul spune rugaciuni de tundere. Botezatul este tuns in semnul crucii, iar parul e pus in vasul de botez. Taierea parului simbolizeaza innoirea intru Iisus, dar si supunerea fata de legile lui Dumnezeu.
Simboluri si credinte populare Lumanarea: simbol al credintei, al luminii Mantuitorului; cele trei lumanari aprinse in fata cristelnitei - simbol al Sfintei Treimi. "Lumanarea de la botez are o mare putere vindecatoare: alunga boala de la copii. De aceea, o bucata de lumanare se pastreaza in casa, pentru o vreme de nevoie..." (Gorovei) Crijma: bucata de panza in care se inveleste copilul cand este scos din apa sfintita. Aceasta trebuie sa fie alba, curata, noua. Pe vremuri, femeile faceau scutece si camasute pentru copil din aceasta panza, considerata aparatoare de rele si boli. Fasa: o alta bucata de panza, mai mica, cea cu care preotul sterge fata pruncului dupa botez.
Lepadarile Nasii de leapada, in locul pruncului ce se boteaza, de stapanirea Satanei (prin intreita lepadare si suflare catre asfintit); apoi, intorcandu-se cu fata spre rasarit, locul luminii, fagaduiesc ca acela care se boteaza se uneste cu Hristos si va trai impreuna cu El.
_________________ Moderator Site Ghidul Miresei
|